Jak rozpoznać niesprawne auto po zużytym sprzęgle

Samochody używane to ciągle ogromny rynek, na którym codziennie dochodzi do setek transakcji i jak pokazuje doświadczenie nie zawsze odbywających się w towarzystwie specjalisty, jakim jest mechanik samochodowy. Często bowiem kupujemy auta od znajomych i zawierzamy ich zapewnieniom, że sprzedawany przez nich samochód to „jest spod igły”, że to „żyleta” i tym podobne. Nie powinniśmy zwracać uwagi na takie słowa, bo są to informacje niespecjalnie użyteczne. A już z całą pewnością nie do końca prawdziwe.

Jednak często popełniamy ten błąd i zawierzamy sprzedawcy. A zazwyczaj nawet o tym wiemy, że popełniamy błąd. Miejmy chociaż trochę zdrowego rozsądku i nie rezygnujmy z jazdy próbnej. Szczególnie wówczas, kiedy nasz czarujący znajomy bagatelizuje jej konieczność.

Auto o zużytym sprzęgle

Bez mechanika nie mamy szans wykryć wszystkich usterek. Ale z całą pewnością większe nie ujdą naszej uwadze już po włączeniu silnika. Auta potrafią się odzywać, stukaniem albo zgrzytaniem. I możemy być pewni, że sprzedawca nie wszystko zdoła przed nami ukryć. A już na pewno nie ukryje niesprawnego, zużytego zawieszenia, czy szwankującego sprzęgła.

Niesprawne sprzęgło rozpoznać możemy bez trudu. Szczególnie wówczas, kiedy nabywamy auto z manualną skrzynią biegów i chociaż objawy nie dają stuprocentowej pewności co do tego, że zużyte albo uszkodzone jest właśnie sprzęgło, to w wypadku ich wystąpienia, nie ma mowy o zakupie takiego samochodu. Ponieważ musi go obejrzeć mechanik.

Objawy zużycia sprzęgła

Pierwszym, które nam powinno dać do myślenia, jest drżenie dźwigni zmiany biegów. Przy sprawnym samochodzie takie drgania nie występują.

Nieprzyjemne zapachy przypominające spaleniznę. A dochodzące do wnętrza kabiny przy manipulacji dźwignią zmiany biegów, to ewidentny sygnał, aby z takiego samochodu wysiąść. Najprawdopodobniej bowiem jest to spalone sprzęgło.

Nie należy sprawdzać łatwości wrzucania biegów wstecznego i przedniego przy wyłączonym silniku. Jeżeli sprzęgło nie działa poprawnie, wykryjemy trudność przy wrzucaniu tych biegów dopiero przy silniku włączonym.

Dziwny szum dochodzący spod maski. A ustępujący natychmiast po wciśnięciu sprzęgła. Jest ewidentnym sygnałem o tym, że zużyciu uległo łożysko oporowe.

Szarpanie przy ruszaniu. Jeżeli nie dotyczy naszego niedoświadczenia w operowaniu manualną skrzynią biegów, to z kolei najprawdopodobniej zużyte tłumiki drgań tarczy sprzęgła. Albo zużyte koło dwumasowe.

Tzw. wysokie branie sprzęgła. Czyli konieczność odbicia pedału sprzęgła do końca, aby samochód ruszył z miejsca. To niemalże stuprocentowa pewność, że zostały zużyte okładziny cierne sprzęgła.

Ślizganie się sprzęgła. Czyli wzrastanie obrotów silnika, przy jednoczesnym braku przyspieszenia, a mające miejsce po wciśnięciu biegu i puszczonym pedale sprzęgła, jest kolejnym przykładem jego zużycia.

Potrzebny solidny przegląd

Każdy z wyżej wymienionych objawów niekoniecznie musi oznaczać, że pojazdowi potrzebna jest wymiana sprzęgła. Ale sugeruje wyraźnie, że jest mu potrzebny solidny przegląd samochodowy. I nie w naszym garażu auto powinno wylądować. Gdyż jego miejscem powinien być warsztat samochodowy.

O nas:

Wypożyczalnia aut Bielsko – Biała prowadzi wynajem samochodów osobowych oraz dostawczych mogących przewieźć ładunki do 800 kg. Naszym klientom oferujemy wynajem aut krótko oraz długoterminowy. Nasza oferta kierowana jest do firm oraz osób prywatnych potrzebujących wypożyczyć samochód na różne okoliczności.

Nasza wypożyczalnia samochodów zapewnia również samochody zastępcze oraz pomoc drogową w przypadku awarii lub różnych zdarzeń losowych.